گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

خانه ای که سمبل 7سال مقاومت میرزا کوچک خان بود؛ نابود شد

به بهانه ی یکصدمین سال قیام نهضت جنگل به قصد دیدن خانه ای تاریخی به ماکلوان می روم. گزارش حاضر در رثای خانه ای است که سمبل مقاومت میرزا بود و حالا تنها ستونی از آن باقی مانده است.

برای دیدن این خانه و بازماندگان نهضت جنگل می باید به فومنات بروید، بعد از میدان اصلی شهر ماکلوان به سمت راست پیچیده و به روستای خانوانه بروید و پس ازآن به روستای بالا زیده.

مسجد صاحب الزمان بالازیده، بازسازی شده اما درخت خُوج معروفش(گلابی وحشی) در گوشه حیاط هست. این درخت خاطیان زیادی را به یاد دارد که بر تنه اش چوب و فلک  کرده اند.

روبروی مسجد تابلوی «کوچه ی معین الرعایا» دیده می شود. در دو سوی معبر درختان تنومند آزادی است که شاخه برهم ساییده اند. هرچند برخی از این درختان تنها تنه و ریشه قطورشان برخاک نمایان است. کمی جلوتر درب خانه ای باز است مرد میانسالی لب حوض دست و صورت بر آب می زند. آدرس خانه حسن آلیانی را می پرسم. می گوید: خودم هستم چه کار دارید. گرفتگی  صدایش نشان از حنجره ای بیمار دارد. سکوت و پرسش نو؛ منظورم  همرزم میرزاست. یک مرتبه چین به ابرو داد و به قصد بیرون راندمان از حیاط خانه پا پیشتر گذاشت. دل چرکین است از قضاوتهای تلخ تاریخی درباره ی جدش که همنام خود اوست.

  ادامه مطلب ...

بوستان کسمایی تنها باقیمانده باغ چای کسما خان

حدفاصل محله ی صفاری تا علی آباد رشت، بوستان کوچکی است که  به «بوستان کسمایی» معروف است. این بوستان با مساحتی حدود 1785 مترمربع در شمال غرب شهر رشت  و در منطقه یک شهرداری واقع شده است . بخشی از آن  بازیگاه کودک شده  و قستی نیز با میز تنیسی، جوانان را  به خود جذب می کند.

آنگونه که از تابلوی ورودی بوستان برمی آید، بوستان کسمایی در خرداد ماه 1372 به بهره برداری رسیده است.  4اصله درخت تنومند نارون در این بوستان، نشان  از قدمت صد ساله ی این مکان می دهد.

در ضلع جنوبی این پارک، مدرسه متروکه ای است که قرار بوده تجدید بنا شود ولی سالهاست به همان شکل رها شده است. دو اصله نارون تنومند دیگر نیز در جلوی درب مدرسه نیز قد برافراشته اند . این درختها  نشان می دهد روزگاری بوستان و مدرسه یک مجموعه بهم پیوسته بوده اند.

از پیرمردی که نوه اش را به بازیگاه بوستان آورده در مورد پارک سئوال می کنم. می گوید: تمام زمین های این محله مال شخصی بود به نام کسمایی. خود من 40 سال پیش زمینم را از گوهر کسمایی خریدم و خانه و مغازه ای در آن ساختم.

در کوچه ای بالاتر از بوستان  به بنگاه املاک یاران مراجعه می کنم. همینقدر می داند که زمینهای محدوده ی صفاری تا پارک کسمایی مال کسما نامی بوده که قطعه بندی کرده و فروخته است. نمی داند این وقایع مال چه سالهایی است.

  ادامه مطلب ...

بامبوبافان لیالستان چشم به راه حمایت مسئولان


شبکه های اجتماعی می توانند نقش موثری در حمایت از صنایع دستی  ایفا کنند

بامبوبافان لیالستان چشم به راه حمایت مسئولان

اینجا  لیلستان است، روستایی از توابع شهر لاهیجان. روزگاری این روستا یکی از مهمترین مراکز تولید« بامبو بافی» بود. دهه 70 وقتی به این روستا می رفتی، بیشتر خانواده ها تولید کننده، صنایع دستی از جنس بامبو بودند.

در میدانگاهی شهر آنجا که مدفن یکی از نوادگان سلاطین کیایی  است، بامبو بافان در مغازه های خود، « دَس هنر»  خود را مستقیم تولید و عرضه می کردند.

اینجا لیلستان است، اما دهه 90. بیش از 6مغازه در میدانگاه لیالستان خودنمایی می کند. با مردانی در جلوی مغازه ها که بیشتر به قهوه خانه می ماند. پاتوقی برای  گفتگو.

از مرد مسنی که بر روی نیمکتی جلوی مغازه اش نشسته، درباره بامبو بافی سئوال می کنم. می گوید: دیر آمدی. حالا دیگر بامبو بافی نمانده.

بامبو بافی از چین وارد لیالستان شد؛

  ادامه مطلب ...

گرمای تابستان را به خنکای آبشار خاله نسا بسپارید




منطقه سیاهمزگی، یکی از مناطق حفاظت شده در استان گیلان است. زیبایی طبیعت این منطقه  در تابستان دو چندان می شود. دو آبشار ؛ خرمکش و آبشار خاله نسا در این محدوده  بسیار دیدنی است و تابستان هرسال مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. هوای خنک کوهستان و خنکای آبشار ، تحمل بالارفتن از کوه را آسانتر می کند.

برخلاف آبشار خرمکش ،  آبشار خاله نسا شناخته شده نیست.  نه تصاویری از آن منتشر شده و نه توصیفی از مکان.*  مسیر دسترسی به این آبشار نیز صعب العبور تر از آبشار خرمکش است.  مسیر منتهی به آبشار دودزن در خرمکش، با ایجاد راه دسترسی ماشین رو در ابتدا و پله گذاری بتونی تا نزدیک آبشار، بسیار آسان شده است.

اما بجز ایجاد راه دسترسی مناسب ، پیدا کردن آبشار خاله نساء بی مدد راهنمای محلی ها کار آسانی نیست و ناآشنای مسیر، ممکن است در جنگل گم شود.

با اینکه در مسیر راه، دهیاری سیاهمزگی با نصب پرده هایی سعی کرده گردشگران را راهنمایی کند، اما از روستای مزگده به بعد، مسیرهای دو راهی در باغات چای ممکن است برای ناآشنایان گمراه کننده باشد.

چگونه به آبشار خاله نسا برویم

  ادامه مطلب ...