گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

تاریخچه تعزیه لنگرود در گفتگو با صالح فرید لنگرودی


اشاره: صالح فرید را همه در زادگاهش می شناسند. با نقش هایش ؛ شمر و یزید و هرمله و حارث. چنان در نقشش فرو می رفت که گاه بیننده فراموش می کرد نمایش است. خاطرات زیادی دارد از نفرین و ترس و  کتک خوردن از سوی تماشاگران.

صاحب اولین کتابفروشی لنگرود بود و بخشی از درآمدش را صرف علاقه هنری اش می کرد.  با اینکه کتابفروشی توسط دیگری بلور فروشی شده اما کوچه هنوز  به نام فرید خوانده می شود.

سال 1390  از سوی ادره کل ارشاد گیلان به پاس 50 سال خدمات نمایشی ، به او مدرک پایه لیسانس و مقرری بازنشستگی اعطا شد. اکنون در 88 سالگی  با مویی سپید و قدی خمیده  خادم بقعه میراثی آسید حسین است. همانجا که تعزیه هایش اجرا می شد، به همراهی حجت حسن پور مسئول تدارکات تعزیه لنگرود خاطرات هنری اش را برایمان مرور می کند.

  ادامه مطلب ...

مشروطه خواهی که 15 سال شهردار رشت بود


آغاز بلدیه رشت با نام « میرزا خلیل رفیع گره خورده» است. فردی که پیش از شهردار شدنش جزو مشروطه خواهان بود، شهردار که شد یکسال بعد استبداد صغیر رخ داد. همین شهردار نقشه ی قتل آخرین حکمران مستبد گیلان را طراحی کرد. با سپری شدن دوران تبعید؛ دوباره شهردار رشت شد و حتی بعد از پایان نهضت جنگل توسط انگلیسی ها دوباره رئیس بلدیه گشت و در فراز و فرود 15 ساله ی شهردار بودنش،  شهرباران ، رنگ عمران و آبادانی به خود گرفت.

  ادامه مطلب ...

تمبرهای یادمان نهضت جنگل در گفتگو با مهران اشراقی


اشاره:

تمبرها اگرچه در ظاهر پیش پرداخت هزینه پستی یک مرسوله می باشد، ولی درواقع حامل یک پیام فرهنگی است که گاه همه ی کره زمین را درمی نوردد.

حتما شما هم تمبرهای زیادی دیده اید، که شخصیت های تاریخی و یا مکان های تاریخی را در خود به یادگار گذاشته اند. بررسی تمبرها و چینش آن بر اساس سال انتشار، بخشی از وقایع تاریخی یک کشور را روایت می کند. از زمان ناصرالدین شاه قاجارکه انتشار تمبر رواج یافت، بسیاری از شخصیت ها و وقایع  تاریخی در قاب  دندانه دار تمبر قرار گرفتند.

یکی از وقایع مهم تاریخ گیلان، انقلاب جنگل و شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است، که امسال یکصدمین سال آغاز آن است.  برخلاف تصور، تمبر یادمان نهضت جنگل  در دوره خود نهضت نیز متداول بود. بعد از پیروزی انقلاب، یادمان مقاومت های ملی در قالب تمبر قرار گرفت. برای دیدن تمبرهای یادمان نهضت جنگل می توانید  به خانه ی میرزا کوچک خان جنگلی بروید.  مهران اشراقی، از سال 92 مجموعه تمبرهای یادمان میرزا را در خانه ی یونس استادسرایی در معرض نمایش گذاشته است. تمبرهایی که تعداد زیادی را خود طراحی کرده است.

  ادامه مطلب ...

عقربه های گردشگری در گیلان قفل شده است


ساعت شماته دار رنگ و رو رفته ای روی میزش است، اما عقربه هایش قفل شده. هر از گاهی به ساعت می نگرد و امیدوار است روزی بتواند چرخ دنده های ساعت را به حرکت درآورد. قلبش48سال است به این امید می تپد ولی عقربه های ساعت درست روی عدد های 11 از حرکت بازایستاده.

دکتر سید مهدی میرصالحی، دانش آموخته ی باستان شناسی است و در اتاق محقری از خانه ی قدیری در انبوهی از کتاب و اشیای به جای مانده از تاریخ رشت گم شده است. کارشناس مسئول ثبت میراث فرهنگی شهرستان رشت، از اشکالات مدیریتی و نگاه مدیرانی می گوید که منجر به رکود گردشگری در گیلان شده است.

  ادامه مطلب ...

آیین های عزاداری در گیلان


عزاداری های دهه ی محرم بزرگترین ، متنوعترین و پرشکوه ترین مراسم آیینی در ایران است.  ناگهان کل کشور یکپارچه به جنب و جوش می افتد. اما  اجرای آیین های عزاداری در هر منطقه، رنگ و بومی اقلیمی و بومی می یابد. در استان گیلان، با اینکه وسعت سرزمینی نداریم، ولی تراکم جمعیت از یک سو  و تنوع قومی از تالش، و گالش و گیلک و حتی ترکهای مهاجر موجب شده آیین های عزدارای محرم و صفر رنگ و بومی متنوعی به خود بگیرد. دهه ی محرم بسیاری از گیلانیان مهاجر در دیگر استانها تلاش دارند به استان خود برگردند و در مراسم های آیینی خود شرکت نمایند. عجیب است که این سفرها در دورن خود استان هم اتفاق می افتد و اکثر مهاجران روستاها و شهرستانهای کوچک، تلاش دارند بخصوص در روز عاشورا و تاسوعا به زادگاه خود برگردند و در مراسم آیینی به سبک و شیوه کودکی و دوران بالندگی خود شرکت کنند و یاد و خاطره حضورشان در دسته جات عزاداری دوران نوجوانی خود را زنده نمایند. همین سفرهای درون و برون استانی می تواند مورد توجه متولیان میراث فرهنگی و گردشگری  و همینطور متولین فرهنگی و مذهبی قرار گیرد تا با پاسداشت سنت های بومی در مراسم عزاداری حس همگرایی منطقه ای را تقویت نمایند.

  ادامه مطلب ...