گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

چئون- دیدنیهای استان گیلان

محیط زیست استان گیلان هرچند مانند همه استانها در این سالها زخم های فراوانی دیده اما  زیبایی های طبیعی اعم از گیاهی و جانوری در این استان هنوز جاذبه های زیادی دارد. یکی از انها تصویر مرغ ماهی خواری است که همانند لک لک بوده و در زبان محلی شرق گیلان  به آن چئون می گویند.

این پرنده زیبا در یک روز بارانی نزدیک پل خمام به رشت لابه لای آبگیر برای شکم شکار می کرد که دوربین من شکارش کرد.

خانه اولین شهردار رشت، میرزا خلیل رفیع -دیدنیهای گیلان-رشت

میدان سید کلاب یا صیقلان امروزی، در بافت مرکزی و قدیمی شهرباران قرار گرفته است. هنوز سقف های سفالی در کوچه پس کوچه های اطراف میدان و محلات قدیمی منتهی به آن خودنمایی می کند. هرچند که آپارتمان هایی با حلب های رنگارنگ در گوشه و کنار برخی از این خانه های قدیمی قدعلم کرده اند؛ اما هنوز انجیرهای روییده بر سفال خانه های متروکه، خبر می دهد که این کوچه ها روزگاری، تمام هویت شهر را تشکیل می دادند. اگر بخواهی هویت و تاریخ رشت را بشناسی، می توانی در همین خانه های قدیمی قدمی بزنی و هم داستان با سفال ها و خشت های متروک شوی.

خانه اولین شهردار رشت، حاج میرزا خلیل آقا رفیع، یا عمارت زین العابدین اخوان یکی از همین عمارت هاست. این خانه قدیمی با عمری بیش از صدسال  و با معماری منحصربفرد، در استان گیلان استثنایی است. خانه در یکی از کوچه های خیابان شهید مطهری قرار دارد. کوچه ای که به پاس خدمات اولین شهردار رشت، حاج میرزا رفیع نام گرفته است. و بن بست منتهی به همین کوچه به نام اخوان نامگذاری شده است. این خانه در تاریخ 19/10/1381 در اولین دوره شورای اسلامی رشت، از مالکان وقت خریداری شد و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان، آرشیتکت و مهندس ناظر بازسازی شد. عملیات بازسازی در اواخر سال 1382 به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.

صاحب و بانی این عمارت حاج میرزا خلیل  پسر  حاج ملا رفیع  فیلدهی بود، روحانی معمم و ملقب به شریعتمدار. خلیل رفیع نیز معمم بوده و توسط انجمن شهر بین سال های27/11/1286 تا 1300 به عنوان شهردار رشت انتخاب می شود.

  ادامه مطلب ...

شکوه زن لیلا کوه؛ دستی بر خمیر، پایی در شالیزار-دیدنیهای گیلان/لنگرود


از باغهای چای،  عطر نان خُلفه  می آید

لیلا کوه تا یک دهه پیش طبیعت بکری داشت؛ آشنای کوهنوردان و محلی هایی که باغات چایشان در سینه کش کوه بود. چند کارخانه چای که  در مسیر راه فرسوده شده اند و برخی دیگر هنوز ماشین های چای خشک کنیشان گرما دارد.

چند سالی است مسیر لیلاکوه تا ملاط و پرشکوه منطقه توریستی و تفریحی شده است. روزگاری  تنها ماشین های سنگین دیزلی دوره پهلوی -که در منطقه معروف به ییلاق 11 می باشد-  به روستاهای بالای کوه می رفتند تا چای های چیده شده را به کارخانه بیاورند. اما حالا گردشگران می توانند دل جنگل را شکافته و تا بالاترین نقطه کوه و کم جمعیت ترین روستاهای تولید کننده چای هم بروند.

 برای رفتن به این منطقه باید مسیر دانشگاه پیام نور لنگرود ( فرمانداری سابق) را به سمت جنوب یعنی کوه های لیلاکوه  بروی.  ابتدای  مسیر تا پای کوه پر است از قلیانسراهایی که مشتریانش جوانان هستند. از خود روستای لیلاکوه تا  دوازده امامزادگان ملاط دود هیزم با عطر نان خُلفه و بِپختَه لاسِئه نون،  وسوسه ات می کند.

  ادامه مطلب ...

عمارتی باشکوه که نفس های آخر را می کشد.- دیدنیهای گیلان /لنگرود


عمارت منجم باشی یکی از بناهای تاریخی این شهر است که به ثبت میراثی رسیده اما این عمات با شکوه که روزگار فرسودگی خود را طی می کند، هنوز در دست خاندان منجم باشی باقی مانده است. بخش زیادی از این عمارت تخریب شده و اخیرا نیز یکی از نوادگان با حکم دیوان عدالت اداری بخشی از سهم ارث خود را تخریب نموده و در حال ساخت مجتمع تجاری مسکونی می باشد.

این عمارت از معدود بناهای تاریخی قجری و  در بافت مرکزی شهر و در فشکالی محله قرار دارد.

« خانواده منجم باشی همزمان با روی کار آمدن آقامحمد خان قاجار در گیلان صاحب نام و عنوان شدند و نخستین عضو این خاندان که لقب منجم باشی یافت، " میرزا صادق " بود که در سال 1212 هجری قمری جسد بنیانگذار سلسله قاجاریه را برای تدفین به کربلا حمل کرد.

  ادامه مطلب ...

هلند ایران را فراموش نکنیم- دیدنیهای استان مرکزی/محلات


شهر محلات در استان مرکزی معروف به هلند ایران است. این شهر منطقه ای ییلاقی است و محل خوشگذرانی و شکار بسیاری از شاهان قجر از جمله ناصرالدین شاه بوده است. چشمه آب ، امامزاده و حسینیه ای قدیمی خانه های گلی باقی مانده در بافت قدیمی بسیار دیدنی هستند. از همه مهمتر خیابان متهی به دهکده گل از دو طرف چنارهای بلندی دارد که آدم را یاد خیابان ولی عصر تهران می اندازد. متاسفانه  حسینیه قدیمی محلات فرسوده شده و بخشی از گچبریها در طول زمان سوخته و ترمیم نشده است. در این بخش تنها تصاویری از دهکده گل محلات می آید.

در دهکده گل محلات، گلخانه هایی زیادی وجود دارد و بخش عمده گلهای گل فروشی های ایران از همین گلخانه ها تامین می شود.

هر وقت از آپارتمان و دود و ماشین و استرس خسته شدید؛ حتما یک ساعت در این گلخانه ها قدم بزنید. معجزه طبیعت را خواهید دید . و در آخر برای حمایت از تولیدکنندگان گل ایران، برای آپارتمان بیروح شهرتان  یک گل  طبیعی تهیه نمایید.