گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

گلستان اندیشه ایرانی

این وبلاگ معرفی ایران و یادداشت های علمی و پژوهشی در این راستا را هدف خود قرار داده است

قدیم ترین کتابخانه ملی کشور، چشم به راه حمایت شماست


مهرماه 1313 بود که دسته ی گروه موزییک شهرداری با گروهی از مسئولان شهر جلوی کتابخانه ملی جمع شده بودند. این مراسم برای افتتاح رسمی اولین کتابخانه ملی کشور در رشت بود.

خیلی ها تاکنون بدیدنش رفتند؛ از علامه دهخدا گرفته تا دکتر محمد معین. ملک الشعرای بهار تا عباس اقبال آشتیانی. همه این مجموعه فرهنگی را ستوده اند، اما کمتر کسی می داند که جمعیت « نشر معارف گیلان» برای سرپانگه داشتنش چه خون دلها خورده است. از زمانی که قِران قران برای تاسیسش از خیرین پول جمع می کرد و تا زمانیکه یک مرکز فرهنگی به اشغال سربازان روس درآمد.

  ادامه مطلب ...

مهندس شگفت، شهردار اسبق رشت:هدفم از احیای گروه موزیک شهرداری خوشحالی و رضایت همشهریانم بود


مسافر باشید یا شهروند فرقی نمی کند، اگر حتی یک بار هم  صدای گروه موزییک شهرداری را شنیده باشید، رشت برایتان خاطره شده است. شهرداری رشت از معدود شهرداریهایی است که گروه موزییک دارد و در برخی مراسم ها و گاه در میدان شهرداری بطور زنده موسیقی اجرا می کند.

این گروه موزیک تا پیش از سال 1380 وجود نداشت. البته پدربزرگها و مادربزرگهای رشتی،  گروه موزیک شهرداری را در دهه 50 و پیش از آن به یاد دارند ، در آن دوران، گروه موزیک شهرداری در معابر شهر موسیقی زنده اجرا می کرد. این اجراها برای خیلی ها خاطره آفریده بود. از جمله برای نوجوان رشتی که وقتی خود در سن 50 سالگی شهردار رشت شد؛ اولین ابتکارش، احیای گروه موزیک شهرداری بود. همانطور که گروه موزیک شهرداری برای او خاطرات خوشی را بجا گذاشته بودند، مهندس «مرتضی شگفت» با احیای گروه موزیک شهرداری سعی کرد برای شهروندان شادی دوباره بیافریند.

 حالا بعد از 14 سال از اولین نواخته شدن سازهای کوبه ای و ضربه ای و قره نی، در میدان شهرداری، مردم به این شادی عادت کرده اند  و رشتی های اصیل روزهای خوش مدنیت درخشان گذشته را لابه لای نواختن های این گروه برای نوه های خود تعریف می کنند.

مهندس مرتضی شگفت، شهردار رشتی الاصل و فرهنگدوست، نخستین شهردار برگزیده اولین دوره شورای شهر رشت بود.

  ادامه مطلب ...

خانه ای که باید موزه مشروطه گردد/هزینه فتح تهران توسط مشروطه خواهان از این خانه تامین شد


اینجا موزه رشت است، گنجینه تاریخ و تمدن گیلان. اما پیش از آنکه موزه باشد خانه تاجر زاده ای بود که رخت مشروطه به تن کرد؛ میرزا حسین خان کسمایی، پسرِ ارشدِ محمد ابراهیم کسما.

شاید کمتر کسی بداند که هزینه فتح تهران توسط مشروطه خواهان از این خانه تامین شد. با دستبرد ساختگی به جواهرات اهل و عیال که طراحش خود صاحبخانه بود. 

  ادامه مطلب ...